Nowy sposób na wsparcie pracy artystów w Polsce. Grupa Polaków działająca na rzecz kultury wzorując się na rozwiązaniach ze Stanów Zjednoczonych uruchomiła pierwszą w Europie platformę społecznościową Patronite.pl, która umożliwia internautom objęcie twórców e-mecenatem, a artystom poszukiwanie internetowego patrona.

W projekt zaangażowały się firmy ze związku branży RTV i IT – ZIPSEE „Cyfrowa Polska”, które przekazały pieniądze na funkcjonowanie serwisu oraz dla uczestników programu. Wspierają go także polscy znani artyści – m.in. wokalistki: Katarzyna Nosowska, Kasia Klich oraz zespół The Dumplings.

Platforma z internetowym mecenatem ma jeden główny cel: pomóc tym twórcom, którzy nie mają możliwości, a także środków, aby rozwijać swój talent i szerzej pokazywać swoją twórczość. „Zależało nam na stworzeniu skutecznego i przy tym transparentnego mechanizmu wspierania młodych, niezależnych, a czasami mniej znanych lub zupełnie nieznanych artystów, często z małych miejscowości. Rozwiązanie podpatrzyliśmy w Stanach Zjednoczonych i przenieśliśmy je na polski grunt. Teraz dzięki Patronite.pl artyści, którzy tego potrzebują mogą spróbować poszukać swoich e-mecenasów”– mówi Michał Leksiński, jeden z pomysłodawców platformy społecznościowej Patronite.pl. Jego zdaniem, w ten sposób wielu twórcom zarejestrowanym w programie, za zebrane pieniądze może udać się zorganizować wystawę lub koncert, wydać płytę czy po prostu zdobyć potrzebne materiały na rozwój twórczości.

Jak to działa?
Sposób funkcjonowania e-mecenatu jest prosty. Z jednej strony w Patronite.pl rejestrują się artyści, którzy potrzebują finansowego wsparcia swojej twórczości lub w promocji tego, co robią. Z drugiej – zwykli użytkownicy internetu, potencjalni e-mecenasi. „By się nim stać, internauta musi zadeklarować dowolną kwotę, jaką jest w stanie raz w miesiącu regularnie przeznaczać na wybranego artystę i tym samym wspierać jego twórczość” – zaznacza Michał Leksiński i wyjaśnia, że w odróżnieniu od platform crowdfundingowych, Patronite.pl cechuje stałość i cykliczność wpłat. Miesięczne deklaracje od polskich e-mecenasów dla artystów różnią się w wysokości – zaczynają się od niewielkich kwot, nawet od 5 zł, a kończą na kilkuset zł.

Przedsiębiorcy i artyści wspierają Patronite.pl
W tworzeniu platformy społecznościowej zaangażowali się przedsiębiorcy zrzeszeni w Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT – ZIPSEE „Cyfrowa Polska”. Sam Związek będzie e-mecenasem wybranych młodych twórców, którym przekaże w sumie 150 tys. zł! O tym, kto zostanie objęty patronatem ZIPSEE „Cyfrowa Polska” co miesiąc zadecyduje specjalna kapituła złożona m.in. ze znanych artystów, w tym wokalistek Katarzyny Nosowskiej oraz Kasi Klich czy zespołu The Dumplings. Twórców zarejestrowanych na portalu oceni także prof. Błażej Ostoja-Lniski z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz poetka i animatorka kultury Barbara Klicka. Grono to w kolejnych miesiącach ma być poszerzane o kolejne autorytety ze świata kultury i sztuki.

„Patronite.pl pokazuje, że finansowanie polskich twórców może być i powinno być transparentne” – mówi Michał Kanownik, prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska”. „To konsumenci za pomocą portalu mogą bezpośrednio decydować, kogo i czyj talent finansowo wspierają. Nie robi tego za nich jakakolwiek inna instytucja. Dla ZIPSEE „Cyfrowa Polska” jest ważne to, aby zasady współpracy z artystami były jasne i przejrzyste, o co apelujemy od dawna. Dlatego postanowiliśmy włączyć się w ten projekt” – wyjaśnia Kanownik.

Jego zdaniem Patronite jest dowodem na to, że obecna nowoczesna cyfrowa technika służy także kulturze – pomaga ją finansować i pomagać młodym artystom. „Tego typu inicjatywy jak Patronite dzięki nowych technologiom pozwalają budować relacje między artystą a odbiorcą sztuki” – zauważa Michał Kanownik. Pierwsze artystyczne „stypendia” od ZIPSEE „Cyfrowa Polska” trafiły do trzech twórców: Joanny Ambrozji Lewandowskiej, która zajmuje się sztuką ręcznego introligatorstwa, Izabeli Wolskiej trudniącej się malarstwem olejnym i akrylowym oraz Justyny „Sosenki” Sosnowskiej, która skupia się na odtwarzaniu wizerunków postaci ze świata fikcji za pomocą kosmetyków, farb i podstawowych środków do charakteryzacji.

REKLAMA
loading...
loading...
PODZIEL SIĘ