MUZOTAKTBranża muzycznaRynek muzyczny systematycznie rośnie – podsumowanie 2018 roku w Polsce i na świecie

Rynek muzyczny systematycznie rośnie – podsumowanie 2018 roku w Polsce i na świecie

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMAPłyty muzyczne - zobacz na Ceneo
REKLAMADołącz do WhitePress

Przychody rynku muzycznego na świecie wzrosły o 9,7%. W Polsce łączna wartość sprzedaży fizycznej i cyfrowej wyniosła blisko 300 mln zł, a cały rynek wzrósł o prawie 3% w stosunku do roku poprzedniego – Związek Producentów Audio Video oraz Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI) podsumowały rok na rynku muzycznym.

To kolejny dobry rok zarówno na światowym, jak i polskim rynku muzycznym. Jak zaznacza IFPI, organizacja która reprezentuje sektor fonograficzny na świecie – to już czwarty rok z rzędu, w którym sprzedaż muzyki odnotowuje wzrost. Dane opublikowane przez IFPI w Global Music Report 2019 mówią o 19,1 mld dolarów przychodów na światowym rynku muzycznym w roku 2018.

REKLAMA

▸ Przeczytaj również: Justin Bieber: “Absolutnie kochałem i kocham Selenę”! Co na…

Dla polskiej branży fonograficznej to także kolejny rok wzrostu. Łączna wartość krajowego rynku obejmująca sprzedaż fizyczną, cyfrową, synchronizacje i prawa producenckie wzrosła o 2,9% osiągając poziom 412,2  mln zł. Sama tylko sprzedaż cyfrowa po raz pierwszy przekroczyła próg 100 mln zł. Przeszło 105 mln przełożyło się na ponad 23-proc. wzrost w porównaniu do roku 2017 i stanowi już 35% sprzedaży muzyki w Polsce. Wyniki te zostały wypracowane dzięki systematycznemu wzrostowi streamingu, którego udział w sprzedaży cyfrowej stanowi już prawie 93%.

Materiały promocyjne partnera


Źródło: ZPAV

Źródło: ZPAV

Na świecie przychody z tytułu streamingu wzrosły o 34% i stanowiły niemal połowę (47%) globalnych przychodów. Przyczynił się do tego w znacznym stopniu wzrost (o 32,9 %) płatnego streamingu opartego na modelu subskrypcji. Pod koniec 2018 roku serwisy streamingowe liczyły 255 milionów użytkowników, a przychody z płatnego streamingu stanowiły 37% wszystkich przychodów sektora nagraniowego.

Przeczytaj także:  Play świętuje 700k użytkowników TIDAL!

“Miniony rok był czwartym z rzędu rokiem wzrostu, który uzyskaliśmy dzięki fantastycznej muzyce genialnych artystów, współpracujących z utalentowanymi, pełnymi pasji ludźmi w wytwórniach płytowych na całym świecie. (…) Będziemy kontynuować nasze działania na rzecz uznania i poszanowania praw autorskich na świecie, w tym także w zakresie rozwiązania problemu value gap poprzez stworzenie twórcom muzyki warunków niezbędnych do negocjowania sprawiedliwych umów. Przede wszystkim będziemy dążyć do tego, by muzyka mogła kontynuować swą ekscytującą podróż dookoła świata” – Frances Moore, dyrektor generalna IFPI, skomentowała publikację raportu.

▸ Przeczytaj również: Big Brother: Natalia Wróbel na rurze! Zobacz pikantne nagranie…

Przeczytaj także:  Teledyski Warner Music Group będą na Vevo

Wzrost przychodów z tytułu streamingu na rynku światowym przewyższył znacznie spadek o 10,1% przychodów ze sprzedaży muzyki na nośnikach fizycznych i spadek o 21,2% przychodów z tytułu pobranych nagrań.

W Polsce sprzedaż fizyczna wypracowała w roku ubiegłym przychód na poziomie prawie 195 mln zł, co stanowi spadek o niecałe 8%. Repertuarowo na nośnikach fizycznych wzrost odnotowała jedynie muzyka klasyczna: 9 mln 270 tys. zł zostało wypracowane dzięki wzrostowi na poziomie 6,2% i wygenerowało 4,8% obrotu sprzedaży nośników fizycznych. Artyści krajowi i zagraniczni podzielili polski rynek nośników fizycznych praktycznie po równo, z lekką przewagą dla artystów światowych.


Źródło: ZPAV

Stabilny wzrost notują także płyty winylowe. W Polsce w 2018 roku wypracowały obrót na poziomie ponad 31 mln zł, przejmując przeszło 16% przychodu z nośników fizycznych. Wynik ten przełożył się na wzrost sprzedaży czarnych krążków o 8,6% w stosunku do roku poprzedniego.


Źródło: ZPAV

Źródło: ZPAV
 Subskrybuj nasze wiadomości w aplikacji Google! Nie chcesz przegapić żadnej plotki czy wiadomości ze świata show-biznesu? Dołącz do nas na Facebooku Instagramie
REKLAMA

Obserwuj nasze artykuły na

Chcesz podzielić się interesującym newsem lub zaproponować temat?
Skontaktuj się z nami, pisząc maila na adres: redakcja@muzotakt.pl

REKLAMA