MUZOTAKTBranża muzycznaSteinberg wypuścił Cubase 15 bez zapowiedzi. Producentom opadły szczęki

Steinberg wypuścił Cubase 15 bez zapowiedzi. Producentom opadły szczęki

Steinberg bez wcześniejszych zapowiedzi wypuścił nową wersję swojego flagowego środowiska produkcji muzycznej — Cubase 15. Aktualizacja przynosi gruntowne zmiany w workflow, nowy system zarządzania ekspresją, rozszerzone narzędzia kreatywne oraz funkcję separacji ścieżek wokal/instrumenty opartą o AI. Producent podkreśla, że wiele zmian powstało w oparciu o realne sugestie społeczności muzyków i realizatorów dźwięku.

REKLAMA
REKLAMA

Steinberg postanowił zaskoczyć świat producentów muzycznych i bez tradycyjnej kampanii promocyjnej opublikował nową odsłonę programu Cubase 15. To kluczowe narzędzie w branży muzycznej, wykorzystywane zarówno przez artystów mainstreamowych, jak i twórców pracujących w domowych studiach. Wersja ta nie tylko kontynuuje rozwój dotychczasowych funkcji, ale wprowadza również rozwiązania, na które od lat naciskali użytkownicy.

Tradycyjnie, program dostępny jest w trzech edycjach: Cubase Elements / Cubase Artist / Cubase Pro. Dzięki temu zarówno początkujący twórcy, jak i doświadczeni producenci mogą dobrać pakiet dopasowany do swoich potrzeb i budżetów. Steinberg w oficjalnej komunikacji określa Cubase 15 jako “nowy punkt odniesienia w dziedzinie produkcji muzycznej”, co jasno sugeruje, że firma celuje w wyznaczanie standardów rynkowych na kolejne lata.

Aktualizacja oparta na opiniach użytkowników

W rozmowach przedstawicieli Steinberga podkreślono, że duża część nowych rozwiązań została opracowana na podstawie realnych uwag społeczności. Jak informuje Matthias Quellmann, Senior Marketing Manager w Steinbergu:

“Pracowaliśmy blisko z użytkownikami, pytaliśmy o to, co najbardziej utrudnia im codzienną pracę. Cubase 15 jest odpowiedzią na te potrzeby. To ewolucja, która naturalnie wynika z praktyki studyjnej”.

Takie podejście może być kluczowe w budowaniu przewagi nad konkurencją, zwłaszcza w czasach, gdy producenci coraz częściej sięgają po Ableton Live, Logic Pro czy FL Studio — programy rozwijane bardzo dynamicznie i agresywnie pozycjonowane na rynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem reklamowym
REKLAMA

Udoskonalone narzędzia kreatywne i ekspresja brzmienia

Jedną z najbardziej zauważalnych zmian jest przeprojektowany system Expression Maps, czyli narzędzie do artykulacji instrumentów wirtualnych — szczególnie przydatne przy pracy z bibliotekami orkiestrowymi, instrumentami smyczkowymi oraz virtual session instruments.

W Cubase 15 Expression Maps jest głębiej zintegrowane z Key Editor oraz Score Editor, co umożliwia:

  • większą kontrolę dynamiki gry,
  • symulację naturalnych artykulacji,
  • szybsze przełączanie wyrażeń bez konieczności edytowania wielu warstw MIDI.

Efekt? Realistyczniejsze wykonanie, szczególnie w muzyce filmowej, ambientowej czy symfonicznej.

Nowy Pattern Editor i generatory melodii

Cubase 15 wprowadza Pattern Sequencer, pozwalający tworzyć zarówno monofoniczne, jak i polifoniczne linie melodyczne. Nowe narzędzie wspiera: wprowadzanie krokowe, definiowanie skal, generatory kształtu melodii, zaawansowaną randomizację.

Kontynuacja artykułu pod materiałem reklamowym
REKLAMA

Program zawiera też gotowe banki presetów — od klasycznych leadów synth-popowych po złożone struktury akordowe do muzyki filmowej i trapu. To rozwiązanie jest wyraźną odpowiedzią na krok konkurencji — m.in. FL Studio z jego słynnymi generatorami patternów i arpeggiatorami.

Rozszerzona kolekcja instrumentów i brzmień

Cubase 15 rozwija również bibliotekę instrumentów wirtualnych, wprowadzając:

  • 40 nowych zestawów perkusyjnych w module Drum Machine (hip-hop, trap, elektronika),
  • nowy Groove Agent SE 6 z przeprojektowanym mikserem i interfejsem,
  • kolekcję Writing Room Synths — zestaw klasycznych syntezatorów inspirowanych analogowymi konstrukcjami,
  • pakiety Songstarter Packs, czyli gotowe szkice aranżacyjne do szybkiego rozpoczęcia projektu.

To odpowiedź na trend: producenci coraz częściej chcą szybciej zaczynać tworzenie, bez konieczności szukania sampli i presetów poza DAW.

AI w służbie produkcji — separacja ścieżek

Jednym z najbardziej komentowanych dodatków jest narzędzie rozdzielania ścieżek (stem separation). Dzięki algorytmom AI można wyizolować: wokal, perkusję, bas, instrumenty harmoniczne z gotowego pliku stereo. Daje to ogromne możliwości zarówno przy remiksach, jak i nauce miksu. To funkcja, którą wcześniej zapewniały płatne serwisy zewnętrzne — teraz dostępna jest bezpośrednio w DAW.

Ulepszenia workflow i praca z projektami

Cubase 15 upraszcza pracę dzięki:

  • przebudowanemu Hubowi (szybsze otwieranie projektów),
  • ulepszonemu formatowi współdzielenia projektów DAWproject, kompatybilnemu także wstecz,
  • skrótom automatyki,
  • szybszemu eksportowi.

To zmiany, które najsilniej wpływają na codzienną efektywność — szczególnie w intensywnych harmonogramach produkcyjnych i mikserskich.

Cena i dostępność

Cubase 15 jest już dostępny w sprzedaży, w cenach orientacyjnych:

  • Cubase Pro – ok. 2464,00 zł
  • Cubase Artist – ok. 1400,00 zł
  • Cubase Elements426,00 zł

Osoby, które kupiły Cubase 14 po 8 października 2025, otrzymują darmową aktualizację do odpowiedniego wariantu. Dowiedz się więcej na stronie Steinberg.

Zobacz też:

WYBRANE DLA CIEBIE

WARTO ŚLEDZIĆ

Ekskluzywne materiały, premiery i rankingi — raz w tygodniu, prosto na Twój e-mail.
Dołącz do grona czytelników i otrzymuj treści, których nie znajdziesz nigdzie indziej.

Zapisując się, akceptujesz nasze Warunki korzystania z serwisu oraz Politykę prywatności. Korzystamy z zaufanych dostawców usług, którzy mogą przetwarzać Twoje dane w celu obsługi newslettera. Twoje dane są bezpieczne i wykorzystywane wyłącznie w celu świadczenia naszych usług.

Materiał opracowany przez redakcję muzotakt.pl na podstawie dostępnych źródeł. Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Chcesz podzielić się interesującym newsem lub zaproponować temat? Chcesz zamówić artykuł sponsorowany? Napisz do nas

ZOBACZ RÓWNIEŻ

NAJNOWSZE

Lista najnowszych artykułów...