Tomasz Jakub Opałka jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, tworzy zarówno muzykę koncertową, jak i filmową i teatralną, i słynie przede wszystkim ze swoich dzieł orkiestrowych.
„Opałka jest mistrzem koloru, tradycyjnej orkiestry nigdy nie używa w sposób konwencjonalny“ – pisze Małgorzata Gąsiorowska, a John Corigliano (laureat m.in. Oscara, Pulitzera i Grammy) mówi o młodym polskim artyście: „(…) jest absolutnie dojrzałym twórcą. Jestem przekonany, że zyska rozgłos już w najbliższym czasie“.
W albumie słyszymy cztery kompozycje przeznaczone na duże składy instrumentalne: „Collisions of the Matter”, „Emerge”, „D.N.A.” oraz „Quadra” w wykonaniu znakomitych artystów: Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus pod dr. Krzysztofa Słowińskiego, Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyr. Łukasza Borowicza oraz artystów Filharmonii Narodowej „Orkiestry Kameralnej Festiwalu Łańcuch” pod dyr. Wojciecha Michniewskiego.
Urodzony w 1983 roku Tomasz Jakub Opałka jest jednym z niewielu młodych twórców, mających tak bogate doświadczenie symfoniczne. Jego muzykę wyróżnia emocjonalność i energia, wrażliwość na brzmienie, wysmakowana orkiestracja oraz innowacyjne poszukiwania w zakresie harmoniki.
W swoich kompozycjach łączy różnorodne wpływy i inspiracje, w tym nie raz tak zaskakujące i odległe od siebie, jak sonoryzm i ambient, awangarda XX i XXI w. i muzyka filmowa.
Tomasz Jakub Opałka jest autorem kilkudziesięciu utworów, w tym dwóch symfonii, pięciu koncertów instrumentalnych, szeregu utworów orkiestrowych, kameralnych i solowych, jak również muzyki filmowej i teatralnej (m.in. do musicalu Czarno na białym, spektaklu programu 3 Polskiego Radia Inna dusza według powieści Łukasza Orbitowskiego pod tym samym tytułem, spektaklu dla dzieci Pan Lutosławski, filmów fabularnych, dokumentalnych i animacji takich, jak: Entropia, Skeleton girl czy Bridging Urban America). Jest też bohaterem dwóch filmów dokumentalnych poświęconych polskiej muzyce współczesnej (Kilka pytań o słyszenie świata, Prawykonanie x 3).
W sezonie 2013/2014 pełnił funkcję Kompozytora-Rezydenta Filharmonii Gorzowskiej. Ponadto w 2013 roku Tomasz Jakub Opałka doktoryzował się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Agnieszka Lewandowska-Kąkol w swojej książce pt. Dźwięki, Szepty, Zgrzyty opisuje muzykę Opałki, jako jednego z 16 jej zdaniem najwybitniejszych żyjących polskich kompozytorów obok takich artystów, jak Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Krzesimir Dębski, Paweł Mykietyn, Jerzy Maksymiuk czy Agata Zubel.