Jaki wybrać mikrofon do nagrywania? Jeśli chcesz nagrywać swoje własne utwory muzyczne, podcasty, filmy na YouTube lub streamować gry, potrzebujesz dobrego mikrofonu do nagrywania. Ale jaki model wybrać spośród wielu dostępnych na rynku? W tym artykule przedstawimy Ci kilka kryteriów, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie mikrofonu do nagrywania, oraz polecimy Ci kilka sprawdzonych produktów.
Mikrofony do nagrywania dzielą się na trzy główne rodzaje: dynamiczne, pojemnościowe i wstęgowe. Każdy z nich ma swoje zalety i wady, a także różni się sposobem działania i zastosowaniem.
Mikrofony dynamiczne są najprostsze i najtańsze w budowie. Nie wymagają dodatkowego zasilania i są odporne na wysokie ciśnienie akustyczne. Sprawdzają się więc do nagrywania wokalu na żywo, np. na koncertach lub w karaoke. Mają jednak ograniczone pasmo przenoszenia i niską czułość, co oznacza, że trzeba mówić lub śpiewać do nich głośno i blisko. Nie nadają się do nagrywania cichych i delikatnych dźwięków, np. instrumentów akustycznych.
Mikrofony pojemnościowe są bardziej zaawansowane i droższe od dynamicznych. Wymagają dodatkowego zasilania, np. przez USB lub phantom power. Mają szerokie pasmo przenoszenia i wysoką czułość, co oznacza, że rejestrują każdy szczegół dźwięku z otoczenia. Sprawdzają się więc do nagrywania wokalu i instrumentów w warunkach studyjnych lub domowych, gdzie można kontrolować poziom szumów i zakłóceń. Nie nadają się do nagrywania na żywo, ponieważ mogą łapać niechciane dźwięki z tła lub sprzężenia zwrotne.
Mikrofony wstęgowe są najdroższe i najbardziej delikatne w budowie. Nie wymagają dodatkowego zasilania, ale są bardzo podatne na uszkodzenia mechaniczne i wilgoć. Mają charakterystyczny ciepły i naturalny brzmienie, które nadaje się do nagrywania wokalu i instrumentów o bogatej barwie dźwięku, np. gitary elektrycznej czy trąbki. Nie nadają się do nagrywania głośnych i agresywnych dźwięków, np. perkusji czy rockowego śpiewu.
Profesjonalne mikrofony do nagrywania można znaleźć na:
https://www.ceneo.pl/Mikrofony/p:Rode.htm
Kolejnym ważnym kryterium przy wyborze mikrofonu do nagrywania jest jego kierunkowość, czyli sposób odbierania dźwięku z różnych kierunków przestrzeni. Wyróżniamy następujące charakterystyki kierunkowości:
Omnidirectionalna – mikrofon odbiera dźwięk równomiernie ze wszystkich stron. Jest to przydatne, gdy chcemy nagrać całe otoczenie akustyczne lub kilka źródeł dźwięku jednocześnie. Przykładem takiego mikrofonu jest np. Rode NT1-A.
Kardioidalna – mikrofon odbiera dźwięk głównie z przodu i tłumi go z tyłu. Jest to najczęściej stosowana charakterystyka w nagraniach wokalnych i instrumentalnych, ponieważ pozwala na wyizolowanie głównego źródła dźwięku od hałasu otoczenia. Przykładem takiego mikrofonu jest np. Shure SM58.
Superkardioidalna i hipercardioidalna – mikrofony odbierają dźwięk jeszcze bardziej skoncentrowany z przodu i jeszcze mocniej tłumią go z tyłu i z boków. Są to mikrofony o wysokiej czułości i selektywności, które wymagają precyzyjnego ustawienia względem źródła dźwięku. Przykładem takiego mikrofonu jest np. Sennheiser MKH 416.
Bidirectionalna – mikrofon odbiera dźwięk równomiernie z przodu i z tyłu, a tłumi go z boków. Jest to charakterystyka typowa dla mikrofonów pojemnościowych o dużej membranie, które służą do nagrywania dwóch źródeł dźwięku naprzeciwko siebie, np. dialogów lub instrumentów akustycznych. Przykładem takiego mikrofonu jest np. Rode NT2-A.
Wybór kierunkowości mikrofonu do nagrywania zależy od tego, co chcemy nagrać i w jakich warunkach akustycznych się znajdujemy. Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, dlatego warto eksperymentować z różnymi opcjami i sprawdzać efekty naszych nagrań.
Mikrofony studyjne można znaleźć na:
https://www.ceneo.pl/Mikrofony/Przeznaczenie:Studyjne.htm
Ważnym parametrem jest częstotliwość próbkowania, która określa liczbę próbek dźwięku rejestrowanych w ciągu sekundy. Im wyższa częstotliwość próbkowania, tym lepsza jakość dźwięku.
Standardem dla płyt CD jest 44,1 kHz, a dla filmów DVD 48 kHz. Niektóre mikrofony oferują wyższą częstotliwość próbkowania, np. 96 kHz lub 192 kHz, co zapewnia lepszą wierność dźwięku i większe możliwości obróbki. Innym parametrem jest głębia bitowa, która określa liczbę bitów użytych do zapisu każdej próbki dźwięku.
Im wyższa głębia bitowa, tym większy zakres dynamiki dźwięku i mniejsze szumy. Standardem dla płyt CD jest 16 bitów, a dla filmów DVD 24 bity. Niektóre mikrofony oferują głębię bitową 32 bity lub nawet 64 bity, co zapewnia lepszą jakość dźwięku i większe możliwości obróbki.
Jeśli szukasz mikrofonu do nagrywania dźwięku w wysokiej jakości, warto zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje, które mogą ułatwić Ci pracę. Jedną z nich jest wbudowany przedwzmacniacz, który pozwala regulować poziom głośności i czułości mikrofonu. Dzięki temu możesz dostosować mikrofon do różnych warunków akustycznych i źródeł dźwięku. Wbudowany przedwzmacniacz może również poprawić jakość sygnału i zmniejszyć szumy.
Polecamy również ciekawe filmy na blu-ray:
https://www.ceneo.pl/Filmy_Blu-ray