15 czerwca ukaże się nowa płyta amerykańskiego wokalisty Adama Lamberta zatytułowana „The Original High”. Piosenkarza nie tak dawno gościliśmy w Polsce. Muzyk wystąpił razem z grupą Queen. Jego solowy repertuar mocno odbiega od dokonań legendarnej formacji. Przekonajcie się sami słuchając zapowiadającego wydawnictwo singla „Ghost Town”. Numer zaczyna się niczym akustyczna, folkowa ballada, by po chwili zupełnie zmienić klimat za sprawą klubowych rytmów. „Ghost Town”.
Singlowy kawałek jest zapowiedzią trzeciej płyty Adama Lamberta, która nosi tytuł “The Original High” i ma wyznaczoną datę premiery na 16 czerwca. Piosenki finalista programu “American Idol”, od kilku lat wspomagający na koncertach grupę Queen, nagrywał w Sztokholmie i w Los Angeles, zaś role producentów płyty przypadły Maksowi Martinowi i Shellbackowi (czyli Karlowi Johanowi Schusterowi), których portfolio zawiera takie gwiazdy jak Katy Perry, Maroon 5, Pink, Britney Spears, Kelly Clarkson.
Wśród gości Adama są znakomita szwedzka wokalistka i kompozytorka Tove Lo (Ebba Tove Elsa Nilsson) oraz doskonale znany Lambertowi Brian May z Queen.
“Po sukcesie” poprzedniego singla pt. “Dach”, Tabb&Sound’n’Grace przygotowali nową propozycję pt. “Możesz Wszystko”. Piosenka jest utworem przewodnim bajki “Złote Krople” i od wczoraj można ją usłyszeć w największych rozgłośniach radiowych. “Możesz Wszystko” jest to jednocześnie drugim singlem zwiastującym najbardziej oczekiwaną płytę tego roku – “ATOM”, która trafi do sklepów na początku czerwca. “ATOM” jest to płyta dla ludzi pozytywnych od ludzi pozytywnych. Nie opowiada o chodzących ideałach – bohaterowie w tekstach popełniają błędy, jednak nie poddają się, wyciągają lekcje, a porażki przekuwają w zwycięstwa, szczególnie to najważniejsze – nad samym sobą.
Ten album ma być zastrzykiem dobrej energii, przypomnieniem, że warto być wdzięcznym, warto określić w życiu właściwe priorytety, warto mu zaufać. Mówi o mocy jaką nosimy w sobie jako wspólnota – co jest nawiązaniem do idei chóru, ale też o indywidualnej mocy drzemiącej w każdym z nas. To tak jakby ktoś pukał do ciebie z przesłaniem: Hej, masz TO w sobie i TO czeka na odkrycie. To może być miłość, pasja, wiara, siła, nadzieja – co wybierzesz. Jeśli miałabym wybrać tylko jedną z dziesiątek fraz jakie tworzą debiut Tabb / S&G, to byłoby to: “tak samo ważny dąb jak łupina, wokół nikogo się nie kręci świat, jedyne co dziś masz to ta chwila, bądź jak ptak” – pisze Patrycja Kosiarkiewicz, autorka tekstów na płytę ATOM.
„Sezon 2”- najnowsze wydawnictwo S.P. Records – to płyta pełna alternatywnych i energetycznych utworów rockowych z dowcipnymi tekstami oraz wpadającymi w ucho melodiami. Singlem promującym płytę jest „Pasztet”, do którego teledysk miał premierę w lutym tego roku. Zespół tworzą Kasia Sobczyk – znana również jako wokalista zespołu Los Trabantos i Jak Wolność – To Wolność oraz Wojtek Jabłoński – gitarzysta zespołów KULT i Buldog.
31 lipca w Operze Leśnej w Sopocie legenda polskiej sceny, Czerwone Gitary, zagra specjalny jubileuszowy koncert z okazji 50lecia istnienia. Formacji będą towarzyszyli: Orkiestra Symfoników Gdańskich pod dyrekcją Andrzeja Szczypiorskiego oraz zaproszeni goście Czerwone Gitary powstały na początku 1965 roku. Właśnie mija 50 lat muzycznej aktywności twórców takich hitów, jak „Takie Ładne Oczy”, „Biały Krzyż”, „Kwiaty we włosach” czy „Historia Jednej Znajomości”. Z tej okazji kultowy zespół zainaugurował kilkutygodniową trasą po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie oraz wydał nową płytę zatytułowaną „Jeszcze Raz”.
31 lipca w Operze Leśnej w Sopocie zespół zagra specjalny jubileuszowy koncert symfoniczny z towarzyszeniem Orkiestry Symfoników Gdańskich pod dyrekcją Andrzeja Szczypiorskiego, która współpracowała już przy podobnych wydarzeniach z Comą oraz Lady Pank. Czerwone Gitary zaprezentują tam swoje największe przeboje w bezprecedensowych aranżacjach. Na scenie obok Czerwonych Gitar pojawią się także goście: Jacek Stachursky, Sarsa Markiewicz, Kreuzberg, Piotr Salata, Rezerwat, Weronika Korthals, Marcin Molendowski oraz Marcin Kindla. Symfoniczny koncert Czerwonych Gitar będzie trzygodzinną podróżą przez 50 lat niezwykłej muzycznej historii jednego z najpopularniejszych i najważniejszych polskich zespołów. Właśnie rozpoczęła się sprzedaż biletów na to wydarzenie.
Koncert będzie także promował płytę zespołu „Czerwone Gitary Symfonicznie”, która ukaże się nakładem Universal Music Polska jeszcze przed wakacjami. Unikalny charakter koncertu oraz zaproszeni goście czynią zapowiadany występ jednym z najważniejszych wydarzeń muzycznych 2015 roku w Polsce.
23 kwietnia po raz dwudziesty pierwszy zostały wręczone nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK. W muzyce rozrywkowej triumfowała Natalia Przybysz, która została nagrodzona w dwóch kategoriach – Album Roku Rock i Utwór Roku. Artystą roku w muzyce jazzowej został Marcin Wasilewski, który wraz ze swoim trio odebrał także nagrodę za Jazzowy Album Roku. Największym zwycięzcą w muzyce poważnej okazał się sekstet wokalny muzyki współczesnej proMODERN, który zdobył dwie statuetki – Album roku muzyka chóralna, oratoryjna i operowa oraz Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. Złotymi Fryderykami uhonorowani zostali: Lech Janerka, Kazimierz Kord oraz Janusz Muniak.
21. uroczysta gala odbyła się w Teatrze Polskim i zgromadziła wybitnych muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy oraz najważniejszych przedstawicieli branży fonograficznej. Uroczystość transmitowano w Programie Drugim Telewizji Polskiej.
O nagrodę Fryderyk 2015 walczyło łącznie 1062 artystów, albumów i singli. Podczas 21. edycji przyznanych zostało 25 statuetek w 17 kategoriach oraz trzy Złote Fryderyki. Łącznie w ciągu dwudziestu jeden lat Akademia przyznała 589 Fryderyków, w tym 33 złote statuetki.
Niekwestionowanym zwycięzcą w Muzyce Rozrywkowej została Natalia Przybysz, która triumfowała w dwóch kategoriach – Album Roku Rock i Utwór Roku. Utworem Roku została piosenka Miód w jej wykonaniu. Artystka została nagrodzona Fryderykami również jako autorka tekstu i kompozytorka – razem z Jerzym Zagórskim.
Artystą Roku w kategorii Muzyka Jazzowa został Marcin Wasilewski. Statuetki za jazzowy album roku trafiły do Marcin Wasilewski Trio Spark Of Life, producenta płyty ECM. Jazzowy Debiut Roku należał do zespołu Nikola Kołodziejczyk Orchestra.
Gospodarzami wieczoru byli Tomasz Tomson Lach i Aleksander Milwiw-Baron – członkowie zespołu Afromental. Głosem gali był Piotr Metz. Podczas uroczystości wystąpili polscy artyści, nominowani w tegorocznej edycji nagród. Na scenie Teatru Polskiego pojawili się: Artur Rojek, Natalia Przybysz, zespół LemON, raper Ten Typ Mes, Marcin Wasilewski Trio, grupa Kroke, Adam Bałdych oraz Lech Janerka.
Gwiazdą specjalną tegorocznej gali była ZAZ, ceniona piosenkarka jazzowa i soulowa. W 2014 roku ZAZ wydała swoją trzecią długogrającą płytę zatytułowaną Paris, na której znalazły się nowe aranżacje francuskich przebojów w wykonaniu wokalistki. Album dotarł do pierwszej dziesiątki zestawienia Oficjalnej Listy Sprzedaży OLiS.
Wśród wręczających nagrody znalazły się największe gwiazdy polskiej sceny muzycznej: Kayah, Kasia Kowalska, Anna Maria Jopek, Ania Rusowicz, Leszek Możdżer, Włodek Pawlik, Kuba Badach, Mietek Szcześniak, Dorota Miśkiewicz, Radzimir Dębski, Natalia Kukulska, Janusz Panasewicz, Reni Jusis, Tomek Lipiński, Andrzej Smolik, Abradab, Człowiek Nowej Ery, Grzegorz Halama, Olaf Deriglasoff i Darek Maleo Malejonek.
Laureaci nagrody FRYDERYK 2015
MUZYKA ROZRYWKOWA
1. Album Roku Elektronika / Indie / Alternatywa:
Fisz Emade Tworzywo Mamut
Wykonawca: Fisz Emade Tworzywo
Producent: EMADE (Piotr Waglewski)
2. Album Roku Hip Hop:
O.S.T.R. & Marco Polo Kartagina
Wykonawca: O.S.T.R. & Marco Polo
Producent: Marco Bruno
3. Album Roku Muzyka Korzeni (w tym blues, country, folk, reggae):
VOO VOO Dobry wieczór
Wykonawca: VOO VOO
Producent: Wojciech Waglewski
4. Album Roku Pop:
Artur Rojek Składam się z ciągłych powtórzeń
Wykonawca: Artur Rojek
Producent: Bartosz Dziedzic
5. Album Roku Rock (w tym hard, metal, punk):
Natalia Przybysz Prąd
Wykonawca: Natalia Przybysz
Producent: Jerzy Zagórski
6. Fonograficzny Debiut Roku: The Dumplings
7. Teledysk Roku:
Mela Koteluk: Fastrygi
Reżyser Teledysku: Tomasz Gliński
1. Jazzowy Album Roku:
Marcin Wasilewski Trio Spark Of Life
Wykonawca: Marcin Wasilewski Trio
Producent: ECM
2. Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku:
Nikola Kołodziejczyk Orchestra
3. Jazzowy Artysta Roku:
Marcin Wasilewski
MUZYKA POWAŻNA
Nagrody w kategoriach muzyki poważnej zostały wręczone podczas ceremonii Muzyki Poważnej w Sali Kolumnowej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego
1. Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa:
Where are you. Pieces from Warsaw
proMODERN contemporary vocal sextet
Sarton Records
2. Album Roku Muzyka Kameralna:
Paweł Łukaszewski: Musica Sacra 5
Baltic Neopolis Orchestra, CANTATRIX, Chór Katedry Warszawsko– Praskiej „Musica Sacra”, Morpheus Saxophone Ensemble, Sekstet muzyki współczesnej proMODERN
DUX
3. Album Roku Recital Solowy:
Kaja Danczowska. Nagrania archiwalne z lat 1974– 2007
Agencja Muzyczna Polskiego Radia
4. Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca:
Kilar/Moś/Aukso
Aukso Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyr. Marka Mosia
Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów
5. Najlepszy Album Polski Zagranicą:
Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra
Ewa Kupiec – fortepian i Capella Bydgostiensis pod dyr. Mariusza Smolija
NAXOS
6. Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej:
Where are you. Pieces from Warsaw
proMODERN contemporary vocal sextet
Sarton Records
ZŁOTY FRYDRYK
Jak co roku Akademia Fonograficzna honoruje muzyków i twórców wybitnie zasłużonych dla polskiej kultury muzycznej. W edycji 2015 te szczególne wyróżnienia – nagrody ZŁOTY FRYDERYK za całokształt osiągnięć – Rada Akademii Fonograficznej przyznała:
• w kategorii Muzyka Rozrywkowa – Lechowi Janerce, muzykowi rockowemu, wokaliście, basiście, kompozytorowi i autorowi tekstów, założycielowi legendarnego zespołu Klaus Mitffoch,
• w kategorii Muzyka Jazzowa – Januszowi Muniakowi – jazzowemu saksofoniscie sopranowemu i tenorowemu, fleciście, kompozytorowi i aranżerowi,
• w kategorii Muzyka poważna – Kazimierzowi Kordowi – światowej sławy dyrygentowi, wieloletniemu dyrektorowi i kierownikowi artystycznemu najważniejszych ośrodków kultury muzycznej w Polsce, w tym Filharmonii Narodowej.
HISTORIA NAGRODY FRYDERYK
Nagrody FRYDERYK przyznano po raz pierwszy 19 marca 1995 roku w Teatrze Polskim w Warszawie. Laureatami pierwszej edycji zostali m.in.: Hey, Edyta Bartosiewicz, Stanisław Sojka, Wojciech Waglewski, Kazik Staszewski, Varius Manx, Kasia Kowalska. W ciągu lat, zasady głosowania na nagrody FRYDERYK ulegały zmianom, mającym na celu stworzenie jak najbardziej efektywnego i wiarygodnego systemu wyłaniania zwycięzców.
W 1999 roku powstała Akademia Fonograficzna, która przejęła funkcję jury.
Dzięki zaangażowaniu wielu osób z branży muzycznej, nagrody FRYDERYK zyskały miano najbardziej prestiżowego wyróżnienia. Jest to jedyny tego rodzaju konkurs, oparty na jasno określonych zasadach, gdzie laureaci wyłaniani są na drodze głosowania przez tak liczną reprezentację środowiska. Wybory są tajne, a wyniki głosowania członków Akademii utrzymywane w tajemnicy – nominowani artyści dopiero podczas gali dowiadują się, kto z nich wyjdzie na scenę po odbiór statuetki. Autorem przyznawanej statuetki FRYDERYK jest Dorota Dziekiewicz-Pilich.
NOMINOWANI I LAUREACI
Łącznie w ciągu 21 lat ogłoszono 2652 nominacji do nagród muzycznych Fryderyk. W ciągu dotychczasowych edycji wręczono 589 statuetek, w tym 33 Złote Fryderyki.
W zestawieniu artystów, którzy otrzymali najwięcej statuetek, ciągle na pierwszym miejscu, z olbrzymią przewagą, figuruje Katarzyna Nosowska i zespół HEY: 31 Fryderyków (w tym statuetki dla zespołu HEY oraz w kategoriach Wideoklip Roku, Najlepsza Oprawa Graficzna Albumu oraz Produkcja Muzyczna Roku). W kategorii Muzyka Jazzowa pierwsze miejsce zajmuje Tomasz Stańko z 9 Fryderykami (w tym Złoty Fryderyk oraz statuetki dla Tomasz Stańko Septet). Pierwsze miejsce w kategorii Muzyka Poważna należy do Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej z 10 statuetkami na koncie.
Zapowiadane nowe wydawnictwo legendarnej grupy Lady Pank to płyta wyczekiwana przez miłośników rock’n’rolla w całym kraju. Album „Akustycznie” ukazujący się nakładem Sony Music Poland światło dzienne ujrzy już 16 czerwca 2015. Do rąk fanów trafi krążek ze specjalnymi wersjami sztandarowych przebojów zespołu oraz piosenek, którymi grupa zupełnie niedawno podbijała stacje radiowe. Utwory zostały zarejestrowane podczas serii akustycznych koncertów, jakie Lady Pank zagrało na początku tego roku, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku. Track lista powstała w oparciu o reakcje publiczności. W ten sposób Lady Pank sprawiło swoim fanom dużą niespodziankę. Kolejną jest teledysk, który będzie towarzyszyć wydaniu tej wyjątkowej płyty.
1. Młode Orły
2. Wenus, Mars
3. Marchewkowe Pole
4. Sztuka Latania
5. Dobra Konstelacja
6. Mała Wojna
7. Zabić Strach
8. Zostawcie Titanica
9. Stacja Warszawa
10. Raport z N.
11. Zawsze Tam Gdzie Ty
12. Du Du
13. To Jest Tylko Rock’N’Roll
14. Na Co Komu Dziś
Najnowsza propozycja znakomitego szwajcarskiego duetu Remady & Manu-L, prawdziwych mistrzów klubowych brzmień! Wokalista i kompozytor Emanuel Gut, czyli Manu-L, oraz jego przyjaciel, pochodzący z Zurychu electrohouse’owy producent Marc Würgler, czyli Remady, stworzyli formułę idealnej muzyki na zabawę klubową. Tytuł płyty matematycznie nie ma sensu, ale w zamyśle Szwajcarów ma oddawać fakt, że połączone wysiłki pojedynczych osób mogą złożyć się na większą, interesującą całość. “1+1=3” to właśnie przykład takiej całości. Płyta jest wypadkową tego, co obecnie na scenie klubowej jest najpopularniejsze, a także zróżnicowanych wpływów Remady & Manu-L, sięgających wczesnych lat 90., sceny jungle i drum’n’bass, lecz również mainstreamowego popu, który szczególnie bliski jest Gutowi, bo wykonywał go ze swoim zespołem Myron.
Album “1+1=3” promuje singlowa piosenka “Livin’ La Vida”, którą szwajcarski duet nagrał przy wsparciu szwedzkiego rapera J-Sona (pracowali z nim wcześniej przy hicie “Single Ladies”). Murowana kandydatka na hit nadchodzącego lata! Podobny potencjał mają zdradzające drum’n’bassowe wpływy “Black Hole” i “Am I On Your Mind”. Remady & Manu-L stworzyli kompletny, zróżnicowany album, zawierający esencję współczesnej muzyki klubowej, który stanie się niezbędnikiem każdego maniaka szaleństw na dancefloorze.
Warszawski Skowyt długo kazał czekać na następcę wybuchowego debiutu “Achtung, Polen!” z 2012 roku. Po ponad trzech latach, już 29 maja, do sklepów trafi nowa płyta zespołu pod tytułem “Corrida”. Na krążku znajdzie się 14 nowych piosenek, których fragmentów możecie posłuchać już dzisiaj, odpalając świeżo wypuszczony zwiastun płyty. Jak mówi wokalista Łukasz Mach: „Muzyka i teksty na “Corridzie” to wyraz buntu i niezgody na zastaną rzeczywistość, choć w porównaniu do debiutu pojawia się bardzo wiele nowych dźwięków, które sprawiają, że zespół wychodzi poza utarty szlak punkowo-rockowy. Psychodeliczny blues, odjazdy grunge’owe, a nawet jedna spokojna “ballada” (choć nie o miłości!).”
“Corrida” to duży krok dla Skowytu. Zespół idzie do przodu, nie tracąc przy tym dzikości i pazurów oraz nie zapominając o przekazie, który pozwolił im zaistnieć w świadomości publiki rockowej.
Płyta ukaże się 29 maja nakładem wydawnictwa Fonografika.
To jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń 2015 roku. Foo Fighters potwierdził rozszerzenie swojej trasy z okazji 20-lecia istnienia zespołu, dodając serię koncertów w Europie. Zaczynając od 5 listopada w Ziggo Dome w Amsterdamie, kończąc 19 listopada w Palau Sant Jordi w Barcelonie– w tym pierwszy koncert zespołu w Polsce od prawie 20 lat. Zespół wystąpi 9 listopada w krakowskiej Tauron Arenie. Nowe daty są ostatnimi w światowej trasie po arenach oraz stadionach, w tym kilku występów na Stadionie Wembley oraz w nowojorskiej Citi Field – i trafią do sprzedaży w piątek 24 kwietnia o godzinie 10 czasu środkowoeuropejskiego (z wyjątkiem terminów włoskich, które wejdą do sprzedaży dzień wcześniej).
W ciągu dwóch ostatnich dekad, kiedy w 1995 wyszedł debiutancki album Foo Fighters, Dave Grohl, Taylor Hawkins, Nate Mendel, Chris Shiflett i Pat Smear stali się fantastyczną amerykańską rockową kapelą. Zgarnęli 11 Nagród Grammy, cztery Brit Awards, cztery NME Awards, sprzedali 25 milionów płyt i stworzyli ponadczasowe utwory jak “Everlong”, “Monkey Wrench”, “My Hero”, “Learn to Fly”, “All My Life”, “Best Of You” “The Pretender”, “Spacer” i wiele innych. Wyprodukowany przez Butch Vig i Foo Fighters, Sonic Highways to ósmy studyjny album zespołu, razem z DVD wydanym w 9 krajach.
Po zdobyciu trzeciego miejsca jako Brit Award International Group i drugiej nagrody – International NME Award, nie wspominając już o ogromnym sukcesie trasy po Ameryce Południowej, Australii, Nowej Zelandii, Foo Fighters kontynuują największą trasę w swojej historii. Fani FF mogą się spodziewać przeglądu dorobku muzycznego zespołu ich największych klasyków oraz nowych utworów.
Dave Grohl, Taylor Hawkins, Nate Mendel, Chris Shiflett i Pat Smear są w znakomitej formie, ich fani na całym świecie mogą być pewni, że będzie to wieczór niezapomnianych wrażeń.
Gdy łączą się dwa wspaniałe głosy wiemy już, że będzie wyjątkowo. Kilka dni temu do studia nagrań weszła Pani Irena Santor aby wraz z zespołem Pectus nagrać swoją partię. Niesamowite dźwięki i harmonia głosów Ireny Santor oraz Tomasza Szczepanika w utworze “Walc en face” sprawiają, że całość zabrzmi, na gotowej już płycie, wręcz magicznie. To nagranie było drugim, po Maryli Rodowicz, i będzie częścią nowego albumy pt. “Kobiety”. “W tym roku świętujemy swoje dziesięciolecie. Ciekawostką, a zarazem wielkim wyróżnieniem jest dla nas jest fakt, że Pani Irena zaproponowała włączenie naszej piosenki do swojego repertuaru koncertowego”. Materiał z tego studyjnego nagrania będzie można obejrzeć w ten weekend w programie Pytanie na Śniadanie TVP2 sobota od godz 8:00 i Co za tydzień – emisja TVN, niedziela 11:00.
W środę, 15 kwietnia, odbyła się premiera najnowszego teledysku zespołu Oberschlesien „Król Olch”! Utwór „Król Olch” powstał na podstawie XVIII wiecznego wiersza Johanna Wolfganga von Goethego o tym samym tytule. Na gwarę śląską został przetłumaczony przez muzyków Oberschlesien. Inspiracją do powstania video był również sam wiersz, dlatego utrzymany jest on w mrocznym, tajemniczym, a nawet trochę baśniowym klimacie. Jest to nowe oblicze zespołu, które fani na pewno docenią!
Zespół Oberschlesien, to finaliści programu „Must Be The Music” z 2012r., który łączy intensywne brzmienie z mocnymi tekstami, śpiewanymi po śląsku. Gwara w ciężkiej, metalowo industrialnej oprawie, z elektronicznymi wstawkami i pięknymi melodiami, dodaje utworom swoistego charakteru. Twórczość zespołu to ich sposób na zerwanie ze stereotypami Silesii i przedstawienie Śląska w nowym świetle.
Choć utwór ,,Lwia część” jest jedną z najbardziej docenionych przez fanów kompozycji z platynowego i nominowanego do Fryderyka albumu ,,Scarlett”, jego wybór na czwarty singiel może być dla wielu zaskoczeniem. ,,Lwia część” to kompozycja idąca pod prąd dominującego nurtu w muzyce popularnej. Zamiast postawić na utwór, który mógłby po raz kolejny umieścić LemONa na szczytach list przebojów, zespół wybrał, jako singiel najbardziej emocjonalną i minimalistyczną kompozycję na albumie. Autorem muzyki i tekstu jest Igor Herbut, utwór podobnie jak płytę wyprodukowała Igor z zespołem LemON. Internetowa premiera albumu odbyła się wczoraj o godzinie 20: 00, a teledysk obejrzało już 20 tysięcy osób!
– ,,Lwia część” to bardzo ważny utwór na naszej płycie. Powstał z ogromnej potrzeby serca i duszy – zdradza Igor Herbut – We wrześniu, kiedy płyta była już prawie skończona, czułem niepokój. Miałem takie denerwujące poczucie, że w całej tej opowieści brakuje jednego rozdziału… Że jest jeszcze jedna historia, którą muszę opowiedzieć ludziom, żeby zrozumieli, co chcę przekazać w ,,Scarlett”. ,,Lwia część” istniała w mojej głowie od dawna. Tekst zacząłem pisać na balkonie, patrząc na pamiętające wojnę kamienice na Starej Pradze. Potem usiadłem do piana i grałem tę jedną harmonię przez wiele godzin. Wiedziałem, że mam w garści bardzo ważne małe ziarenko, z którego może wyrosnąć coś o wielkiej mocy. I czułem, że muszę je zasadzić w moim rodzinnym domu. Wsiadłem w samochód i za kilka godzin byłem w moim małym pokoju w Przemkowie. Mama zrobiła kanapki. Usiadłem przy starym pianinie, na którym grałem jako mały chłopiec. Było kompletnie rozstrojone. Wydzwoniłem wszystkich stroicieli w Lubuskiem i Dolnośląskiem. W końcu jeden się zgodził. Przez pięć godzin pieczołowicie stroił każdą strunę… Jak jubiler… jakby malował najbardziej precyzyjny obraz… delikatnie, z namaszczeniem i w skupieniu. I zaraz po jego wyjściu powstała ,,Lwia część”
Aranż utworu oparty jest na niemal zwierzęcym, ale wyraźnie przemyślanym wokalu Igora Herbuta i hipnotycznym akompaniamencie fortepianu. ,,Lwia część” została zarejestrowana na tzw. ,,setkę”, w warszawskim studiu Black Kiss Records. Producentem utworu, podobnie jak całego albumu ,,Scarlett” jest Igor Herbut i zespół LemON. Muzycy zamiast na nowoczesną technologię i chwytliwe radiowe patenty postawili na surowe brzmienie i budowanie emocji poprzez muzyczny feeling i czystość dźwięków.
– Kiedyś ktoś mi powiedział, że jeśli utwór jest dobry, to nawet jeśli podśpiewujesz go przy ognisku, grając na rozstrojonej gitarze, to on nadal będzie dobry. Dokładnie tak uważam. ,,Lwią część” nagrałem w kilkanaście minut. Wpadłem do studia do Arka Kopery. Był wieczór. Chyba padało. Ustawiliśmy mikrofony przy fortepianie. Zagrałem. Kiedy wybrzmiały ostatnie dźwięki, nastała niezręczna cisza. Nie mieliśmy słów dla tych uczuć… W ,,Lwiej części” sam gram na fortepianie, ale każdy w zespole nie ma żadnych wątpliwości, że jest w nim nasza wspólna LemONowa dusza. Że piosenki istnieją gdzieś we wszechświecie gotowe, a my po prostu mamy szczęście, że umiemy je spisać i zagrać… – tłumaczy Igor Herbut.
Do utworu powstał enigmatyczny teledysk. Jego pomysłodawcami i realizatorami są Igor Herbut oraz współautorka części tekstów na albumie, Małgorzata Dacko. Za montaż odpowiada Wojciech Siara. W klipie wykorzystano wyłącznie materiały z archiwum prywatnego członków zespołu LemON.
– Ciężko mi ubrać w słowa to, co czuję oglądając ten klip. Bardzo dużo w nim emocji… szczególnie tych na co dzień skrywanych i wstydliwych. Kto ma zrozumieć, ten zrozumie. Tylko obiecajcie mi jedno. Słuchajcie ,,Lwiej części” w nocy… na słuchawkach albo dobrych głośnikach. To ważne. Umowa stoi? – śmieje się Herbut.